‘’SASUKENEİ’’ Anagama Fırınının Genel Özellikleri

Japon seramik sanatçıları bu olaya “ateşin dansı “olarak nitelendirirler. Odun yakma yöntemi sadece ısının (1400 C) dereceye çıkmasını sağlamaz, aynı zamanda uçucu kül ve tuz oluşmasını sağlar. Odun külü pişme sırasında ürünlerin üzerine yapışır ve alev, kül ve çamuru oluşturan mineraller arasında oluşan karmaşık ilişki doğal bir kül sırı oluşturur. Bu sır düz, gösterişli, keskin veya pürüzlü olabilmesiyle beraber çeşitli renk, desen ve kalınlıkta da olabilir. Ayrıca, parçaların fırın içerisine yerleştirilme şekli de seramiğin görünüşünü etkileyebilir, çünkü ateşleme odasına daha yakın olan parçalar külden daha fazla etkilenip ve hatta kor içinde kalabilirken diğer parçalar kül etkisinden maruz kalabilir. Buna ek olarak fırın içindeki yerleştirme şekline bağlamında ısı ve oksitlenme/ redüksiyon gibi faktörleri de sayabiliriz. Ayrıca parçaların birbirine çok yakın olarak yerleştirilmesi de alev geçişini etkileyeceğinden yerleştirilmesi düzgün ve kurallı olarak yapılmış parçaların dahi görünümleri değişebilir. Anagama fırınlama tarzı ile oluşan işler Japon seramik tarzının en büyük örnekleri arasında gösterilir ve dünyaca tanınırlar.Genel olarak tercih edilen baca yüksekliğinden daha yüksek bir baca yapılarak çok güçlü bir çekim yöntemi ile dumansız olması sağlanmıştır. Söz konusu olan fırında her türlü bitki ve her türlü odun yakılabilir.Fırın atmosferi iyi kontrol edilebilir ve homojen haldedir. Fırın yapısındaki bu değişiklikler ve küllere farklı minerallerin eklenmesiyle de daha hoş ve farklı sonuçlar elde edilmektedir. Doğal ateşin denetime direnci ve dönüştürücü gücü arasındaki gerilimin ortaya çıkardığı sürprizlerle ve bu fırının pişirimi denetleme olanakları ile tekrar edilemeyen seramikler üretilmektedir.

Yorum Gönder

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir